Webby Awards er navnet på en årlig tilbagevendende prisuddeling, der lettest kan oversættes til nettets udgave af Oscar-festen.
Hvert år bliver der sendt hyldester til webbureauer, grafikere og it-firmaer fra hele verden. Og igen i år kan en dansk vinder havne på præmiepodiet.
Danske Hello Monday var blandt vinderne sidste år med et projekt for en kunde, og i år er firmaet igen nomineret. Blandt andet for sin egen Flash-baserede hjemmeside.
"Vi håber selvfølgelig på at kunne gentage successen fra sidste år. Konkurrencen er dog benhård, og vi er oppe imod de bedste kreative hoveder i verden, men vi krydser fingre for, at David kan vinde over Goliath og sætte Danmark på det digitale verdenskort,” siger Andreas Anderskou, partner i Hello Mondays afdeling i New York.
En anden dansk satsning, der måske også skal på præmiepodiet, er Moodagent, som ComON skrev om sidste år.
Firmaet Syntonetic har lavet Moodagent, der kan lave spillelister efter lytterens humør. Er han sur og tvær, så er musikken dyster og tung. Er han glad, så er musikken det også.
Oppe mod de største
At få en Webby Award til kaminhylden er ikke nogen let bedrift, da nogle af nettets bedste folk er blandt de nominerede.
For eksempel er Evian med i kategorien for bedste virale video med deres rollerbabies. Videoen var en af de absolut mest sete på YouTube sidste år.
Blandt andre nominerede er U2 og Jim Carrey, der begge får ros for gennemførte fan-platform på nettet.
I den skæve kategori "Wierd" er det kældyrsbloggen CuteOverload og den skadefro hjemmeside FailBlog, der blandt andre kan stemmes på.
Der er to priser i hver kategori: en Webby Award og en People’s Voice Award. Den sidstenævnte er baseret på brugerstemmer. Aflever dine stemmer her.