De sidste års turnaround i elektronikkæden Elgiganten er nu for alvor slået igennem. I det netop offentliggjorte regnskab melder kæden om en imponerende omsætningsfremgang på hele 25 procent til tæt på tre milliarder kroner, samtidig med at resultatet før skat ender på fornuftige 111 millioner kroner.
Det øgede salg er ifølge direktør Jesper Boysen slået igennem på alle varegrupper, men især salget af fladskærme i forbindelse med overgangen til det digitale tv-signal har lunet i kasseapparaterne. Samtidig er det lykkedes at øge salget af hårde hvidevarer på et tidspunkt, hvor den øvrige branche ifølge Boysen har haft svært ved at følge med.
»Vi har haft tocifret vækst på samtlige varegrupper, men især salget af fladskærme og pc’er har været flot,« siger Jesper Boysen, som i sine godt to og et halvt år som direktør har formået at vende et tocifret millionunderskud til et ditto overskud.
En anden forklaring på de pæne regnskabstal er, at det er lykkedes at holde omkostningerne i ro. Udgifterne til løn, husleje og andre driftsomkostninger svarer nu kun til 20 procent af omsætningen i det nye regnskab, hvor tallet i fjor lå oppe på 24 procent.
»Vores medarbejdere render ikke rundt og er stressede, men det er lykkedes at udnytte den kapacitet vi har haft til rådighed ude i butikkerne. Vi satser på en god faglig betjening. Skal du købe en mobiltelefon, en computer og en fladskærm, skal du hos os tale med tre forskellige sælgere. Effektiviteten pr. medarbejder er på den måde øget med mere end 20 procent,« siger Jesper Boysen,
Elgiganten har i dag 28 butikker fordelt over hele landet, men har tidligere på året annonceret, at man inden for de næste tre år vil åbne ni nye butikker.