Op mod 10.000 borgere vil fra 25. februar til 1. april deltage i en analyse om fremtidens kommunale selvbetjeningsløsninger. Analysen skal kortlægge en række borgerprofiler for at sikre bedre udvikling af selvbetjenings-løsninger over internet og forbedre kommunikationen til borgerne.
Det er KMD (Kommunedata A/S) der står for undersøgelsen. Virksomheden har inden for de seneste år søsat en række løsninger til elektronisk borgerservice. Nu ønsker KMD et bedre overblik over behovet for elektronisk kontakt med kommunen hos forskellige grupper af borgere.
Undersøgelsen vil bygge på interview med op mod 1.000 borgere. Derudover vil yderligere mange tusinde borgere få mulighed for at deltage ved at udfylde i KMDs elektroniske spørgeskema om deres brug af kommunale ydelser og kommunernes fremtidige udbud af digital selvbetjening.
Analysen har blandt andet som formål at opdele borgerne i en række brugerprofiler. For eksempel bliver borgerne opdelt ud fra deres behov for at have kontakt til kommunen i forskellige tilfælde. Desuden vil borgernes brug af internet, deres holdning til at betjene sig selv via internet samt andre forhold medvirke til at skabe profilerne.