For de fleste var den første gang, man så spil som Doom, Virtua Fighter og Dragons Lair altændrende øjeblikke. Med et enkelt kig på skærmen vidste man, at fremtiden var kommet. Alt der havde været inden, blev reduceret til det, det var: Prikker på en skærm.
Det er lang tid siden, der sidst har været sådanne øjeblikke i spilverdenen, og spørgsmålet er, om de kommer foreløbig.
Et eller andet sted ude i fremtiden lurer den næste generation af konsoller. Men det tyder på, at der ikke bliver tale om kvantespring. I løbet af det næste år bliver en lang række af de teknologier, der kunne blive konsollernes særkende introduceret.
De fleste gæt går på, at den næste generation af konsoller vil placere spillerens krop midt i spillet. De vil blive styret af kameraer og sensorer, og alt vil være 3D - rigtige 3D monstre der farer ud af skærmen med al deres blodtørst.
Men alt det er allerede på vej. Derfor kan næste konsolgeneration blive skubbet så langt ude i fremtiden, at gættene fortaber sig i abstrakte tåger.
Sony har hele tiden sagt, at Playstation 3 har en levetid på 10 år. Sony kan introducere en ny konsol inden. Men hvis planen holder, bliver det næppe før 2016. Xbox 360 er til gengæld ikke designet til at holde syv år endnu.
"Jeg tror Microsoft er dumme nok - eller jeg burde ikke kalde dem dumme; de er ikke dumme - men dumdristige nok til at lancere en next-generation konsol tidligere end Sony og Nintendo. Men vi forventer ikke, at en ny konsolgeneration vil komme på gaden tidligere end 2013, hvis der overhovedet kommer en ny konsolgeneration," siger Michael Pachter, der følger spilindustrien for analysefirmaet Wedbush Morgan til magasinet Edge.
Niels Jørgensen fra IO Interactive tror heller ikke, at en ny generation er lige om hjørnet.
"Denne generation af konsoller har også budt på en stor investering hos forbrugerne. Ud over en ny konsol har forbrugerne også skulle investere i dyre fladskærms-TV for at opnå den fulde kvalitetsoplevelse og derfor er den store målgruppe måske ikke så sultne efter nyt dyrt hardware lige med det samme," siger han til ComON.
Det er ikke kun gamere, der ikke orker endnu en investering. De færreste spilhuse bryder sig om at udvikle titler til helt nye konsoller. De kender maskinerne for dårligt, og udviklingen er for besværlig og dyr. Derfor ser de også helst, at denne generation fortsætter.
Ubisofts Yves Guillemot mener, at næste generation vil vise spil, der svarer til CGI-film. Det vil sige, at figurer som Ringenes Herres Gollum og Wall-E er den standard vi kan forvente. Først i generationen efter vil spil ligne virkeligheden til forveksling.
3D på vej
I øjeblikket er konsolverdenens kreativitet koncentreret om nye måder at styre spillene på, og om at få mere til at ske på en gang i spillene. I både pc og filmverdenen går landvindingere i retning af ægte 3D. Derfor kan man forvente, at de næste konsoller arbejder imod, at placere spilleren i spillet med kameraer, at spillet bliver styret uden en traditionel controller, at det er på niveau med effekterne i Star Wars og Ringenes Herre, at det er i ægte 3D, og at der sker en farlig masse på en gang.
Men det er på vej.
Inden jul er Ubisoft klar med spillet Avatar, der bygger på James Camerons film af samme navn. Både film og spil er i 3D, men de sparsomme oplysninger tyder på, at spillet vil kræve særlige fjernsyn. Formentlig betyder det, at skærmene skal have en opdateringsfrekvens på mindst 110 Hz for at skabe 3D effekten.
Spillet blev vist ved E3-messen for nylig. Journalisten fra avisen The Daily Telegraphs oplevede det sådan:
"Avatar føles som et glimt af fremtiden for spil. Men kun få mennesker vil få det at se. Endnu er de særlige 3D fjernsyn ikke udbredte nok. Men at dukke sig for en springende 'viperwolf' i en frådende ildkamp er bevis nok for mig: 3D revolutionen kommer."
Inden Avatar er ude i butikkerne kommer spillet G-Force der også bygger på en film. Det bliver 3D på alle fladskærme via en mere primitiv teknik end Avatar.
Ved Ces-messen i januar viste Sony flere tech-demoer af Playstation 3 spil i 3D uden at komme nærmere ind på hvorfor. Men journalisterne på messen var imponerede.
Der er også blevet eksperimenteret med ekstrem-opløsninger på Playstation 3. Sidste år viste Polyphony en udgave af Gran Turismo 5 prolog i 3840*2160 opløsning. Polyphony opnåede den høje opløsning ved at lade fire PS3'er rendere hver deres kvarte del af billedet i 1920*1080 og til sidst sætte de fire kvarte sammen til et billede. Maskinerne smed 8,3 millioner pixels på skærmen, i 240 frames per second.
En del spilhuse mener, at der stadig er meget at hente i Playstation 3. Især har de ikke udtømt mulighederne for at få mere action på skærmen på én gang.
Revolutionen på Lytton Avenue
Men Michael Pachter fra Wedbush Morgan havde et forbehold i sit citat tidligere. Han sluttede med ordene "hvis der overhovedet kommer en ny konsolgeneration". Grunden til det ligger på Lytton Avenue i Palo Alto, Californien. Her er firmaet OnLive ved at udvikle en revolution, der vil fjerne behovet for konsoller, og i vid udstrækning fjerne behovet for kraftige private computere. Deres service streamer i stedet spillene direkte til spillernes skærme.
Måske ændrer landvindingerne i denne bygning computer- og konsolverdenen for evigt
De medier der har prøvet systemet fortæller, at det virker. Det er dog usikkert om det virker, når millioner gamere logger sig på samtidigt. Flere andre er på vej med samme teknologi.
"Der er helt sikkert nogle udfordringer at løse, når de skal sætte det op i flere lande. Men hvis det virker, så er det meget, meget interessant," siger Niels Jørgensen fra IO Interactive.
For spilhusene vil det betyde, at tiden med konverteringer er slut, og for gamere vil investeringerne i grafikkort og konsoller have fået en ende.
I stedet er der en stor spillemaskine i skyen.