Australske udviklere hævder at de har skabt en helt ny grafikteknologi der kan frembringe uendelig detaljerigdom på almindelige computere – selv uden kraftige grafikkort. Det lyder næsten for utroligt til at være sandt, men den nye teknologi, Unlimited Detail, beskrives på denne hjemmeside, hvor man også kan se billeder og demonstrationsvideoer.
Der skulle angiveligt være tale om et ”fjerde” grafiksystem – de tre kendte teknologier er polygon-, raytracing- og voxel-rendering. Den nye teknologi bruger ikke polygoner, altså mangekantede objekter, men bygger billedet op punktvis – udviklerne kalder ligefrem de enkelte punkter for ”atomer”.
Nu er det rimelig åbenlyst, at det vil kræve enorme mængder af hukommelse hvis den virtuelle spilverden skal bygges op med små punkter, men Unlimited Detail anvender angiveligt en ny metode, som kun beregner og viser de punkter, der rent faktisk kan ses i det aktuelle skærmbillede.
Udviklerne sammenligner deres algoritmer med søgemaskiner som Google – med den forskel, at teknologien til enhver tid finder de punkter, der skal vises på skærmen.
En længere og uddybende teknisk forklaring findes på hjemmesiden, hvor udviklerne fortæller, at man i øjeblikket arbejder på et Software Developer Kit.
De første spil som bruger teknologien skulle være klar inden for 16 måneder, og det skulle både fungere på pc'er, konsoller og mobiltelefoner med begrænset grafikydelse, hvis man skal tro udviklerne.