Microsoft har startet en meget usædvanlig marketing-kampagne for sit efterhånden halvandet år gamle operativsystem Windows Vista. En gruppe af 120 testpersoner blev inviteret til at afprøve »det næste operativsystem fra Microsoft« med kodenavnet Mojave, mens deres reaktioner blev filmet. Alle optagelserne kan nu ses på projektets hjemmeside.
I virkeligheden var der selvfølgelig tale om Windows Vista og ikke det kommende Windows 7, som formentlig bliver færdig i 2009 eller 2010. Testpersonerne udtalte sig generelt positivt om operativsystemet - og var meget overraskede, da de bagefter fik at vide, at der var tale om Vista.
Ifølge Microsoft er 89 pct. af Vista-brugerne generelt tilfredse med operativsystemet og 83 pct. vil anbefale det til venner og bekendte.
Men alene det faktum, at Microsoft er nødt til at starte en image-kampagne for Vista, viser, at forbrugerne fortsat er skeptiske overfor operativsystemet. Det er især manglende kompatibilitet med ældre hardware og software, der har afskrækket mange Windows-brugere.