Verdens hurtigst voksende sociale netværk, Facebook, tiltrækker for første gang nogensinde betydeligt flere unikke besøgende end Myspace. Det skriver Financial Times.
Tal fra internet-analysehuset ComScore viser, at Facebook tiltrak mere end 123 millioner unikke besøgende i maj 2008. Det svarer til en stigning på 162 procent set i forhold til samme periode sidste år. Til sammenligning tiltrak konkurrenten MySpace 114,6 millioner unikke besøgende, hvilket afspejler en vækst på blot 5 procent i forhold til maj 2007.
ComScores tal fra april viste, at de to tjenester lå side om side.
På trods af Facebooks succes har flere højtprofilerede medarbejdere valgt at forlade firmaet inden for de seneste uger. Det drejer sig blandt andet om Adam D'angelo, der var Facebooks tekniske chef, og Matt Cohler, der havde ansvaret for produktafdelingen.
Når man måler 'unikke besøgende' er det i princippet renset for flere besøg fra samme ip-adresse. Det betyder, at en bruger, som besøger det pågældende site flere gange samme dag, i princippet kun tæller som én besøgende. Denne måling vil dog ikke tage højde for brugere, der for eksempel har en dynamisk ip-adresse.