Det var egentlig bare et redskab til at skabe overblik i kaos, men løsningen blev et mere vidtgående værktøj, som andre virksomheder nu kan få gavn af.
Faktisk tror Vækstfonden så meget på det tilfældige redskab, at ophavsmændene hos Bjerre Media nu har fået seks millioner kroner til at sprede idéen til andre selskaber.
Forlaget Bjerre Media udgiver en række magasiner, og det er det egetudviklede system til håndtering af abonnenter, der har fået interesse fra omverdenen.
Da direktør Kresten Bjerre for to år siden åbnede sin indbakke om mandagen, så lå der gennemsnitlig 800-900 emails fra kunder, der ville skifte abonnement, flytte adresse eller havde spørgsmål til fakturaen. I dag er den byrde fjernet ved at flyttet kundekontakten over i et webbaseret interface. Derved er meget administration erstattet af selvbetjening.
Forlagene kan også hente statistikker eller iværksætte spørgeundersøgelser.
Systemet, som hedder Falcon, bliver nu udskilt i et selvstændigt selskab i håbet om at sælge det til endnu flere konkurrenter og kollegaer.
»Markedet er i sin vorden, men i eksplosiv vækst. Det gælder om at komme ud af starthullerne og få intensiveret salgsarbejdet, for der vil dukke andre gode løsninger op i løbet af ganske få år,« siger Jens Wittrup Willumsen, partner hos Vækstfonden.
De seks millioner investeres af Vækstfonden og fem såkaldte "business engle".
Bjerre Media Services udgiver selv bladene Ingelise, Kreativ Strik og Burda Modemagasin til over 70.000 abonnenter i flere lande.