Med kun 18.500 chipkortterminaler, svarende til 15 procent af alle landets dankortterminaler, hvoraf kun 2.700 bruges til at læse chippen, har det været så som så med chipdankortets succes. Derfor er Dankort A/S og bankerne nu nødt til at gøre noget.
Man har besluttet at lancere en informationskampagne for at fortælle om fordelene ved den lille chip, og det er bankerne og Dankort A/S der betaler regningen.
»Nogle butikker har haft problemer, og det har fået andre til at vente. Men nu skal vi vænne folk til at bruge det. Der er jo egne af landet, hvor man aldrig møder en chipterminal. Butiksejerne har sagt, at det fordrer en informationskampagne. Den forbereder vi nu,« siger administrerende direktør i Dankort A/S til Jyllands-Posten.
Han vil dog ikke fortælle, hvor meget sådan en kampagne løber op i for Dankort A/S og dermed bankerne, da Dankort A/S ejes af PBS.
Ifølge Jyllands-Posten bliver det dog næppe en billig kampagne, da der udover informationsmateriale, standere og plakater formentlig også skal laves blandt andet informationsfilm efter krav fra de store supermarkeder.
»Vi har været tøvende over for at tage chipteknikken i brug. Der har været meget bøvl, og kendskabsniveauet blandt danskerne til det nye Dankort er meget lavt. Men med tilsagnet fra Dankort A/S om at lave og betale en stor chipkampagne er vi mere positive, uden at jeg dog tør sige noget om, hvornår vi vil begynde at læse chipkortet,« siger informations direktør i Coop, Jens Juul Nielsen til Jyllands-Posten.
Det første Dankort blev introduceret den 1. september 1983 og de første terminaler blev taget i brug i løbet af 1985.