Som ComON kunne fortælle i går skulle det være sikkert nu at Amazon kommer med sin egen tavlecomputer inden oktober. Amazon sælger allerede den populære læseenhed Kindle til e-bøger, men nu vil Amazon altså lancere en egentlig konkurrent til iPad.
Amazon har ikke selv bekræftet oplysningerne, men nu kan New York Times fortælle om de problemer, som selskabet har kæmpet med under udviklingen af det nye produkt. Det ser ud til at Amazon har haft meget svært ved at få tavlecomputeren til at fungere som ønsket.
Hos Amazons udviklingsafdeling Lab 126 har man diskuteret om tavlecomputeren skulle udstyres med Googles Android eller om at Amazon skulle udvikle sit eget operativsystem, der bygger på den eksisterende Kindle-platform.
Et af målene med den nye tavlecomputer er at gøre det muligt for Amazon at levere sine egne cloud-baserede musik- og video-tjenester til brugerne. Her er Amazon åbenbart bange for, at Android er for tæt knyttet til Googles egne tjenester.
Ifølge New York Times har ledelsen hos Amazon sammenlignet det med at åbne en ny musik- og videobutik på en gade, hvor der allerede er masser af lignende forretninger.
Men i sidste ende har Amazon konkluderet, at problemet med den tætte kobling mellem Android og Googles tjenester er mindre end den udfordring, der ligger i at få udviklerne til at skabe applikationer til endnu en ny platform.
Med beslutningen om at bruge Android har man straks adgang til de hundredtusinder af Android-applikationer – og Amazon har som bekendt allerede sin egen Appstore til Android.
Både Hewlett Packard og Research in Motion har haft meget svært ved at tiltrække udviklere til deres egne platform. Det er en fejl, som Amazon forsøger at undgå.
Hvis Kindle-tavlecomputeren skal kunne konkurrere med iPad, er man nødt til at kunne tilbyde andet end bare musik, video og e-bøger. Der findes allerede mere end 100.000 applikationer til iPad.
Amazon har også haft problemer med touchscreen-teknologien til den kommende tablet. Sidste år købte Amazon et firma kaldet Touchco, der har udviklet sin egen meget billige multitouch skærm-teknologi. Men det har været svært at få teknologien til at fungere i praksis, for den reducerer skærmens lysstyrke og kontrast.
Et andet mål for Amazon har været at få prisen ned under det, som iPad koster. Men det har kun været muligt ved at vælge en meget skrabet hardware-konfiguration med begrænset hukommelse og uden kamera.
En kilde tæt på Amazon-chef Jeff Bezos siger til avisen, at Bezos efter lanceringen af iPad har kørt en benhård strategi om at tiltrække kunder til Kindle-platformen med lavere priser. Denne strategi skal også fortsætte med den kommende tablet, og der skal også tilbydes billigt mobilt bredbånd til kunderne i USA.