Analysefirmaet Yankee Group, der specialiserer sig i digitale medier, vurderer, at der vil være fem gange så mange reklamer i spil om blot tre år.
Ifølge Yankee Group udgør reklamer i computerspil i dag omkring 150 millioner dollar, men det tal vil vokse til 732 millioner inden udgangen af 2010. Spilindustrien omsætter i dag for mere end alle biografer i verden, og den udvikling vil altså fortsætte, især på konsolmarkedet.
Konsolspillene tiltrækker annoncører, fordi miljøet her er mere kontrollerbart end i pc-spil, og fordi kvaliteten på grafikken er givet på forhånd. Spiller man online, kan annoncører sætte systemet til at se, hvor spilleren befinder sig, og derefter placere lokale reklamer i det digitale landskab.
På konsolmarkedet er der tillige hård konkurrence mellem Sonys Playstation 3 og Microsofts Xbox 360, hvor den grundlæggende hardware umiddelbart sælges med tab i kampen om kunderne. De penge skal så senere tjenes ind igen på spil. Og reklamer.
Spiludviklere har ellers typisk haft udgifter på brugen af mærkevarer i spil. Skulle man bruge en Porsche eller Ferrari i et spil, så måtte man frem med pengepungen. Men den situation har ændret sig.
Den voldsomme interesse for spilreklamer ses blandt andet på Microsofts køb af reklamevirksomheden Massive Inc. for mere end 1,1 milliarder kroner. Google har siden købt firmaet Adscape for over 130 millioner kroner.