Derfor crasher lufthavne og it-systemer:Opdatering fra Crowdstrike har ramt Microsofts systemer i hele verden

Netmedier afviser Forbes-metoder

Både Ekstra Bladet og TV2 afviser, at man vil bruge skjulte reklamer i nyhedsformidlingen på nettet. Redaktionelt og kommercielt indhold skal holdes adskilt.

Finansmagasinet Forbes.com forsøger sig i sommer-perioden med en ny form for markedsføring. Forbes »sælger« ord i artikler til annoncører, så læseren kan få vist en popup-reklame med et link ved at føre musen hen over ordene. Systemet hedder IntelliTXT og er udviklet af Vibrant Media i San Francisco.

Danske netmedier er afvisende overfor idéen, der rykker grænsen mellem redaktionelt og kommercielt indhold.

»I vores kerneprodukter - finans, sport og nyheder - vil vi ikke bruge den slags. Der skal ikke herske tvivl om, at det er adskilt fra økonomiske interesser,« siger Lars Emtekær, redaktionschef for tv2.dk, som dog understreger, at han ikke vil kommentere den konkrete metode.

Søren Svendsen, internetredaktør på Ekstra Bladet, siger, at det hænder at bladet lægger links til de enkelte artikler, men at det ikke noget de får penge for. Han er heller ikke begejstret for en for tæt sammenhæng mellem artikler og reklamer.

»Det er nyt for mig, at der er medier, der sælger markedsføring på den måde. Det er ikke noget vi har diskuteret,« siger Søren Svendsen.

Han afviser dog ikke, at Ekstra Bladet kan overveje at bruge metoden på andre dele end nyhedsdelen af ekstrabladet.dk, for eksempel i forbindelse med quizzer eller lignende.

Men han understreger, at det er vigtigt, at det er tydeligt for brugerne, hvad der er artikler og hvad der er reklamer.

»Jeg mener, det er en for tæt sammenblanding af det redaktionelle og det kommercielle indhold, og metoden er dybt problematisk i forhold til redaktionens integritet, så det er ikke noget vi forventer at bruge,« slutter Søren Svendsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere