Finansmagasinet Forbes.com forsøger sig i sommer-perioden med en ny form for markedsføring. Forbes »sælger« ord i artikler til annoncører, så læseren kan få vist en popup-reklame med et link ved at føre musen hen over ordene. Systemet hedder IntelliTXT og er udviklet af Vibrant Media i San Francisco.
Danske netmedier er afvisende overfor idéen, der rykker grænsen mellem redaktionelt og kommercielt indhold.
»I vores kerneprodukter - finans, sport og nyheder - vil vi ikke bruge den slags. Der skal ikke herske tvivl om, at det er adskilt fra økonomiske interesser,« siger Lars Emtekær, redaktionschef for tv2.dk, som dog understreger, at han ikke vil kommentere den konkrete metode.
Søren Svendsen, internetredaktør på Ekstra Bladet, siger, at det hænder at bladet lægger links til de enkelte artikler, men at det ikke noget de får penge for. Han er heller ikke begejstret for en for tæt sammenhæng mellem artikler og reklamer.
»Det er nyt for mig, at der er medier, der sælger markedsføring på den måde. Det er ikke noget vi har diskuteret,« siger Søren Svendsen.
Han afviser dog ikke, at Ekstra Bladet kan overveje at bruge metoden på andre dele end nyhedsdelen af ekstrabladet.dk, for eksempel i forbindelse med quizzer eller lignende.
Men han understreger, at det er vigtigt, at det er tydeligt for brugerne, hvad der er artikler og hvad der er reklamer.
»Jeg mener, det er en for tæt sammenblanding af det redaktionelle og det kommercielle indhold, og metoden er dybt problematisk i forhold til redaktionens integritet, så det er ikke noget vi forventer at bruge,« slutter Søren Svendsen.