Tiltaget bliver brandet under navnet (PRODUCT) RED. Der er tre forskellige pc'er og en enkelt printer at vælge imellem. Hver computer vil indeholde en speciel version af Windows Vista Ultimate, der er designet til formålet.
Hvis man erhverver sig en af disse pc'er, kvitterer Dell og Microsoft med at sende mellem 50 og 80 dollars af sted til Global Fund - ved køb af en printer er velgørenheden 5 dollars.
På engadget.com hæfter man sig ved, at prisen på for eksempel en (PRODUCT) RED XPS One er 300 dollars højere end på Dells almindelige XPS One. For de cirka 1500 kroner får man udelukkende ekstra software - hardwaren er den samme.
Herefter er man kommet frem til et regnestykke, der sætter spørgsmålstegn ved, hvem der egentlig betaler for velgørenheden.
RED XPS One indeholder - ud over den specielle Vista Ultimate - også Microsoft Office Home and Student 2007. Ifølge engadget.com kan en almindelig Vista Ultimate og den ovennævnte Office-pakke erhverves på nettet for 400 dollars og nedefter. Den almindelig XPS One indeholder Vista Home Premium og Works 8.5 - programmer, der kan købes på nettet for 215 dollars og nedefter.
Engadget.com mener derfor, at kunderne vil betale 300 dollars ekstra - hvoraf 80 går til Global Fund - for programmer, der er 185 dollars dyrere. For de resterende penge får man dermed kun den specielle Ultimate RED-version.
Ifølge en pressemeddelelse fra Microsoft adskiller den specielle Vista Ultimate sig på fire forskellige punkter i forhold til den normale Ultimate-version. Man får efter sigende seks unikke wallpapers, en screensaver, to Windows Sidebar Gadgets og en såkaldt tematiseret Windows DreamScene.
Spørgsmålet er derfor, hvor meget Dell og Microsoft i dette tilfælde reelt gør for velgørenhed. Opnår firmaerne et bedre image uden at investere det store i sagen?
Hos engadget.com er man ikke i tvivl. De anbefaler, at man køber den almindelige XPS One og donerer de resterende 300 dollars direkte til velgørenhed.
Udmeldingen fra engadget.com har skabt røre på diverse amerikanske forums og blogs. Blandt andet har Dell offentligt taget afstand fra beskyldningerne.
I et åbent brev til engadget.com oplyses det, at en opgradering til Vista Ultimate og Office Home and Student 2007 igennem Dell koster 149 dollars pr. program - det vil sige i alt knap 300 dollars.
Dell argumenterer for, at RED XPS One henvender sig til kunder, der ønsker at købe en maskine med netop Ultimate og den pågældende Office-pakke. Her kan kunden så vælge Red-versionen frem for den almindelige og på den måde sponsorere 80 dollars til Global Fund - uden at betale ekstra for softwaren.
På trods af sagens udvikling fastholder engadget.com sit officielle synspunkt. Man har dog valgt at ændre vinklen til, at Dell burde tilbyde RED-versionen til de billige penge uden ekstra software. De peger på, at Microsoft selv udnævner Vista Home Premium til "the preferred edition for home desktop", og at det derfor bør være muligt at købe den billige version og samtidig sponsorere Global Fund.
En fuld version af Office Home and Student 2007 kan købes for cirka 100 dollars via pricegrabber.com.
Dells (PRODUCT) RED-serie kan købes af danske kunder fra den 31. januar.