Når DSB har valgt et firma med base i momslyet Luxembourg som samarbejdspartner, skyldes det at pris og kvalitet var den bedste.
Det forklarer Nikolaj Larsen, business manager hos DSB, efter ComON's afsløring af, at DSB får penge for at sende nettrafik til et selskab, der betaler den billige momssats på 15 procent i Luxembourg. Det er ti procent under den almindelige danske momssats.
"Selv om du siger, at DSB er statsejet, så handler vi med virksomheder i hele verden, hvis pris og kvalitet er bedre der," siger Nikolaj Larsen.
På DSB's hjemmeside henviser statens togselskab til shop2download.com. Hver gang en person via DSB lejer film eller køber musik hos det luxembourgske selskab, får DSB en andel af salget. Flere andre danske firmaer, eksempelvis Bilka og TP Musik, har en lignende ordning. Det er ikke ulovligt, som reglerne er i dag.
DSB kunne dog have valgt en løsning, hvor der betales dansk moms. Selskabet bag løsningen har et danskejet moderselskab, Basepoint Media. De har forklaret til ComON, at DSB kunne vælge en løsning, hvor der betales dansk moms. Tjenesten GUCCA.dk har eksempelvis valgt denne løsning. Det ville dog kræve, at DSB selv stod for salget. Nikolaj Larsen afviser modellen, hvor DSB selv står for salget men til gengæld lægger momsen i Danmark.
"Vi har valgt den løsning, vi har, fordi DSB skal fokusere på det, som DSB er gode til," siger Nikolaj Larsen.
"Vi skal servicere vores kunder og give et godt produkt til god pris. Derfor har denne løsning været den rigtige for os," forklarer han.
Han afviser, at DSB's primære formål er at tjene penge på musik-, film-, og lydbogssalget. Kunderne har efterspurgt muligheden for underholdning på rejsen, siger han. Slutmålet er altså at gøre rejsen til en bedre oplevelse, så flere tager toget i stedet for at køre i bil.
Er det ikke korrekt, at får en procentdel af omsætningen? Hvor stor er den?
"Jo, men det er ikke noget, jeg kan oplyse om af konkurrencehensyn," siger Nikolaj Larsen.
Hvor mange penge har DSB fået ind på samarbejdet siden starten?
"Det kan jeg ikke oplyse," svarer Nikolaj Larsen.
Han siger dog, at DSB ikke har haft overskud på samarbejdet endnu.
Som ComON har omtalt i en tidligere artikel, har flere firmaer, som sælger musik online, base i momslyet Luxembourg. Nye EU-regler vil fra 2015 dog sætte en stopper for denne praksis.
ComON har tidligere forsøgt at få svar fra transportminister Hans Christian Schmidt (V) på, hvorfor DSB kan tjene på at formidle salg af musik, film og lydbøger, men ikke mobiltelefoni. Vi har dog ikke fået svar fra ministeren.
Tidligere på ugen forbød transportministeren DSB i at lægge navn til mobilselskabet DSB Talk.