Elektroniske bøger er stadig et forholdsvis nyt fænomen, så der er ikke mange undersøgelser af, hvordan det nye medie ændres vores læsevaner. Men de første analyser tyder på, at folk, som køber læseapparater til e-bøger, bruger mere tid på at læse end før. Det skriver Wall Street Journal.
Det er firmaet Marketing and Research Resources, der har udspurgt 1.200 ejere af Kindle, Sony Reader og iPad om deres læsevaner.
Blandt de adspurgte fortæller 40 procent, at de læser mere nu, end dengang de stadig købte papirbøger, 58 procent læser omtrent det samme, og kun 2 pct. læser mindre end før.
Og 55 procent forventer, at deres forbrug af e-bøger vil blive endnu større i fremtiden, fortæller undersøgelsen. Den skal dog læses med forbehold, for det er Sony, der har betalt for analysen.
Men hvis tallene er korrekte, så kan e-bøgerne måske være med til at modvirke den generelle trend, hvor specielt de unge slet ikke gider læse bøger. I en undersøgelse fra 2007 svarede halvdelen af de 18-24-årige, at de overhovedet ikke bruger bøger som underholdning.
Amazon fortæller, at kunderne køber 3,3 gange flere bøger, efter de har erhvervet en Kindle, men der kan være mange forklaringer på dette tal – herunder at Kindle-ejerne faktisk er tvunget til at købe deres e-bøger hos Amazon.
Den danske usability-guru Jakob Nielsen gennemførte tidligere i sommer et eksperiment, hvor 32 testpersoner skulle læse Hemingway-historier på papir, på en iPad og på en Kindle-enhed. Han målte så, hvor lang tid de skulle bruge på at læse novellen i de forskellige medieformater.
Og det viste sig, at iPad-læsere brugte 6,2 pct. mere tid end papir-læsere, mens Kindle-læsere brugte 10,7 pct. mere tid. Nielsen mener, at det kan skyldes, at teksten på skærmen stadig ikke fremstår helt så skarpt som på print.
En anden undersøgelse fortæller, at mænd køber flere e-bøger end kvinder – når det gælder papirbøger er det ellers lige omvendt.