Sydkorea er kendt for at være et af de mest højteknologiske lande i verden. Så kan det nok ikke undre, at sydkoreanerne konstant finder på nye ideer til at gøre livet lidt lettere. Det seneste påhit kommer fra supermarkedskæden Tesco og er beskrevet i den nedenstående video. Projektet har netop modtaget flere priser ved en reklamefestival i Cannes.
Tesco har installeret virtuelle indkøbshylder i en metrostation i Seoul. Det er store plakater med billeder af hylderne i supermarkedet. Det interessante er, at alle varerne er udstyret med QR-koder, der kan scannes med en mobiltelefon.
Så man kan finde de ønskede varer, scanne deres koder og herefter sende listen til supermarkedet, der sørger for at levere alle varerne direkte til hjemmeadressen. Betalingen håndteres også over mobilen.
Den korte reklamevideo fortæller at sydkoreanerne er det hårdest arbejde folkefærd i verden og derfor har de heller ikke så meget tid til at shoppe. Det nye eksperiment skal således gøre livet lettere for sydkoreanerne ved at sørge for, at de kan ordne det daglige indkøb hurtigt og nemt på vej til og fra arbejdet.
Ifølge denne artikel har Tesco Homeplus øget sit onlinesalg med 130 procent efter installationen af den virtuelle forretning i undergrundsbanen.
Homeplus har også brugt den samme strategi til at reklamere for et nyåbnet almindeligt supermarked i Seoul. Her har man også dekoreret vægge og søjler i den nærliggende metrostation som butikshylder – dog uden QR-koder. Det fik angiveligt folk til at strømme ned i butikken.