Intel arbejder på en super-grafikprocessor under kodenavnet Larrabee som skal give Nvidia og AMD kamp til stregen. Nu har Intel for første gang afsløret tekniske detaljer om Larrabee-processoren, der kommer til at indeholde 16, 32 eller 48 kerner. Intel har hidtil overladt GPU (Graphics Processing Unit) markedet til Nvidia og AMD og kun produceret chipsæt med integreret grafik, hvor ydelsen er alt for lav til hurtige 3D-spil.
Intels Tom Forsyth, der er soft- og hardwarearkitekt i Larrabee-projektet, fortalte fredag at den første færdige Larrabee-chip først kommer mod slutningen af året eller starten af næste år. Det kan blive et problem for udviklere, der har brug for at teste deres programmer med Larrabee inden den kommer på markedet. Men Intel vil tilbyde et C++ prototype bibliotek på sit websted, der har samme funktioner som den kommende processor.
De mange kerner i Larrabee er rigtige x86 processor-kerner, og ikke bare GPU-kerner, fortæller Intel. Det betyder også, at processoren kan bruges til at accellerere meget andet end bare grafikbehandling i computeren.
Men man skal nok ikke forvente, at Larrabee kommer til at erstatte systemets hovedprocessor - Intel har næppe lyst til at ødelægge sin egen chip-forretning.