Den danske internet-portal Jubii har indledt et samarbejde med verdens mest populære udbyder af IP-telefoni, Skype. Det nye samarbejde er en kobranding-strategi, der skal udbrede kendskabet til Skype i Danmark, og som omvendt skal være en ny indtægtskilde for Jubii.
»Skype har efterhånden nået en nørde-kvotient, som er svær at overstige. Ideen er nu at bruge Jubiis store rækkevidde til at gøre Skype kendt blandt hr. og fru Danmark,« siger Jubiis administrerende direktør, Peter Lundsgaard, til Børsen.
Fra i dag kan Skype hentes via Jubiis hjemmeside, der hver måned besøges af 2,5 millioner brugere, og hos Skype forventer man sig meget af den eksponering.
»Med Skypes fantastiske produkt og Jubii som distributionskanal skal vi lykkes at gøre gratis telefoni til en dansk succes,« siger Skypes nordiske direktør, Jonas Kjellberg, i en pressemeddelelse.
Til gengæld for eksponeringen får Jubii del i de indtægter, som Skype genererer gennem sin betalingstjeneste Skype Out, der gør det muligt for brugerne at ringe fra deres computer til fastnet- og mobiltelefoner.
Skype er indtil videre blevet downloadet mere end 218 millioner gange.