Telia har i dag 1,42 million mobilkunder, men blot et år tidligere var der 60.000 flere kunder hos teleselskabet, der også omfatter lavprisselskabet Call Me.
Det er Telia-varemærket, der har mistet kunderne, mens Call Me er gået frem.
Dagens kvartalsregnskab fra Telia viser dog, at kundeafgangen er ved at klinge af. I april, maj og juni mistede selskabet kun 4.000 kunder mod 22.000 kvartalet forinden.
"Det er ikke tilfredsstillende, at det er faldet, men vi har fået sat en pæn prop i hullet i forhold til det tidligere kvartal," siger administrerende direktør Søren Abildgaard til Computerworld.
Han blev i januar indsat af TeliaSonera-koncernens øverste mobilchef, Håkan Dahlström, for at stoppe den kundeflugt, der fandt sted i Danmark fra Telia-varemærket.
Forinden havde Søren Abildgaard stået i spidsen for Call Me, som gik frem i den intense mobilkrig omkring årsskiftet, hvor især Onfone lagde et tungt pres på priserne.
Telia-varemærket taber kunderne
Regnskabet, som Telia har offentliggjort i dag, viser ikke, hvordan kundeudviklingen er for henholdsvis Telia- og Call Me-varemærkerne, og Søren Abildgaard vil heller ikke løfte sløret for det.
Men Telia-varemærket taber fortsat kunder, mens Call Me går frem.
"Noget af det, som vi taber på Telia-delen, bliver vundet hos Call Me. Der er ingen tvivl om, at Call Mes kundebase skal vokse, og det gør den også," fortæller Søren Abildgaard.
Han forklarer videre, at Telia-varemærket sælger godt i segmentet for erhvervskunder, mens det halter på privatkundedelen.
"Vi er godt i gang med at stabilisere basen, og det skal vi gøre resten af året, så vi får et godt udgangspunkt for vækst næste år," siger direktøren.
Dagens kvartalsregnskab afslører, at selvom Telia-kunderne i gennemsnit faktisk taler tre minutter mere om måneden, 243 minutter i alt, så falder den gennemsnitlige omsætning per kunde kaldet ARPU.
"Vi putter flere og flere timer og megabytes ind i produkterne til samme og lavere pris, og så kan man se, at forbruget stiger, men ARPU'en falder. Det er en del af den priskrig, der fortsat pågår," forklarer han.
Den månedlige omsætning per abonnementskunde faldt med 10 kroner til 230 kroner i det seneste kvartal. Derimod steg omsætningen for taletidskort-kunderne med én krone til 76 kroner, men de udgør en lille del af Telias kundebase.
Ny priskrig
Søren Abildgaard forudser, at der fortsat vil være et pres på mobilpriserne. Efter en lille pause efter TDC's køb af Onfone i maj er der igen kommet tryk på priserne på privatmarkedet, vurderer han.
Prispresset er drevet af Telenor, som ejer lavprisselskabet CBB.
"Onfone skal skifte fra Telenor til TDC's net, og der øjner Telenor en mulighed for at holde på kunderne (beholde dem i Telenor-nettet, red.) ved at sænke priserne markant på CBB," siger han.
Derimod er der ro på markedet for små virksomheder, som Onfone ellers tidligere annoncerede, at selskabet ville erobre.
"Det er helt naturligt, for jeg vil gætte på, at TDC, der sidder på 40 procent af soho-markedet (små kontorvirksomheder, red.), ikke vil tillade, at Onfone går voldsomt ind på det marked," fortæller Søren Abildgaard.
Denne artikel stammer fra Computerworld.dk - læs også: "Telia mister fortsat kunder"