Kunderne flygter fra Telia - "Vi har sat en prop i hullet"

60.000 mobilkunder har forladt Telia på et år, men der er ved at komme styr på kundeflugten, mener selskabets topchef, Søren Abildgaard.

Telia har i dag 1,42 million mobilkunder, men blot et år tidligere var der 60.000 flere kunder hos teleselskabet, der også omfatter lavprisselskabet Call Me.

Det er Telia-varemærket, der har mistet kunderne, mens Call Me er gået frem.

Dagens kvartalsregnskab fra Telia viser dog, at kundeafgangen er ved at klinge af. I april, maj og juni mistede selskabet kun 4.000 kunder mod 22.000 kvartalet forinden.

"Det er ikke tilfredsstillende, at det er faldet, men vi har fået sat en pæn prop i hullet i forhold til det tidligere kvartal," siger administrerende direktør Søren Abildgaard til Computerworld.

Han blev i januar indsat af TeliaSonera-koncernens øverste mobilchef, Håkan Dahlström, for at stoppe den kundeflugt, der fandt sted i Danmark fra Telia-varemærket.

Forinden havde Søren Abildgaard stået i spidsen for Call Me, som gik frem i den intense mobilkrig omkring årsskiftet, hvor især Onfone lagde et tungt pres på priserne.


Telia-varemærket taber kunderne

Regnskabet, som Telia har offentliggjort i dag, viser ikke, hvordan kundeudviklingen er for henholdsvis Telia- og Call Me-varemærkerne, og Søren Abildgaard vil heller ikke løfte sløret for det.

Men Telia-varemærket taber fortsat kunder, mens Call Me går frem.

"Noget af det, som vi taber på Telia-delen, bliver vundet hos Call Me. Der er ingen tvivl om, at Call Mes kundebase skal vokse, og det gør den også," fortæller Søren Abildgaard.

Han forklarer videre, at Telia-varemærket sælger godt i segmentet for erhvervskunder, mens det halter på privatkundedelen.

"Vi er godt i gang med at stabilisere basen, og det skal vi gøre resten af året, så vi får et godt udgangspunkt for vækst næste år," siger direktøren.

Dagens kvartalsregnskab afslører, at selvom Telia-kunderne i gennemsnit faktisk taler tre minutter mere om måneden, 243 minutter i alt, så falder den gennemsnitlige omsætning per kunde ­kaldet ARPU.

"Vi putter flere og flere timer og megabytes ind i produkterne til samme og lavere pris, og så kan man se, at forbruget stiger, men ARPU'en falder. Det er en del af den priskrig, der fortsat pågår," forklarer han.

Den månedlige omsætning per abonnementskunde faldt med 10 kroner til 230 kroner i det seneste kvartal. Derimod steg omsætningen for taletidskort-kunderne med én krone til 76 kroner, men de udgør en lille del af Telias kundebase.


Ny priskrig

Søren Abildgaard forudser, at der fortsat vil være et pres på mobilpriserne. Efter en lille pause efter TDC's køb af Onfone i maj er der igen kommet tryk på priserne på privatmarkedet, vurderer han.

Prispresset er drevet af Telenor, som ejer lavprisselskabet CBB.

"Onfone skal skifte fra Telenor til TDC's net, og der øjner Telenor en mulighed for at holde på kunderne (beholde dem i Telenor-nettet, red.) ved at sænke priserne markant på CBB," siger han.

Derimod er der ro på markedet for små virksomheder, som Onfone ellers tidligere annoncerede, at selskabet ville erobre.

"Det er helt naturligt, for jeg vil gætte på, at TDC, der sidder på 40 procent af soho-markedet (små kontorvirksomheder, red.), ikke vil tillade, at Onfone går voldsomt ind på det marked," fortæller Søren Abildgaard.


Denne artikel stammer fra Computerworld.dk - læs også: "Telia mister fortsat kunder"




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere