Selvom de grafiske muligheder på webbet har udviklet sig meget over de seneste år ser den typiske hjemmeside stadig meget kedelig ud sammenlignet med 3D-spil eller virtuelle verdener som Second Life. Der er gjort mange forsøg på at etablere en standard for 3D-grafik på nettet, og nu har selveste Google meldt sig med et bud på en standard for tredimensionel web-grafik.
Der er tale om en shader-baseret low-level API til grafik kaldet O3D, der kan bruges til at udvikle interaktive 3D-applikationer som kører direkte i browseren. Det kræver så, at den enkelte bruger installerer et 3D plug-in, som nu kan hentes til Windows, Mac OS og Linux.
Google fortæller om standarden i denne blog. Den er stadig på et tidligt stadie, men der er mulighed for at afprøve flere demoer, der skal vise potentialet i teknologien.
Og Google understreger samtidig, at man ikke har tænkt sig at forsøge at gennemtrumfe en ny standard alene. I stedet vil Google gå med i Khronos Group, som udvikler en ny 3D-standard til nettet sammen med Mozilla.