Markedet for mobiltelefoni er en jungle af tilbud og abonnementsordninger, som det kan være svært for forbrugerne at finde rundt i. I øjeblikket tilbyder 15 teleselskaber 71 forskellige abbonnementer med vidt forskellige minutpriser og vilkår.
Men nu skal det gøres lettere for kunderne at gennemskue reglerne. Forbrugerombudsmanden forhandler i øjeblikket med en række store tele-selskaber om fælles regler for markedsføring, aftale- og kundevilkår.
Eftersom forhandlinger endnu er i gang, er det vanskeligt for forbrugerombudsmanden at oplyse, hvordan reglerne skal udformes og præcis på hvilke områder, der skal sættes ind.
Han mener dog, at der er behov for fælles regler:
»Mange teleselskaber lægger stor vægt på at tiltrække kunderne, men behandler dem ikke så godt, når de har dem indenfor, og det skal vi have lavet om på,« siger Hagen Jørgensen til IT-avisen ComON.
»Abonnementsprisen må ikke stå med småt og priserne skal være sammenlignelige i reklamerne,« siger han.
Forbrugerombudsmanden forhandler sideløbende med sine nordiske kolleger, med henblik på at udforme et sæt fælles nordiske regler. Han kan dog ikke sætte dato på, hvornår sådanne regler eventuelt træder i kraft.
»Det er ikke noget, der er lige på trapperne, men det er ambitionen,« siger forbrugerombudsmanden, som i første omgang vil arbejde med at udforme de danske regler.