Sidste år valgte Ebeltoft Kommune at lægge alle blanketter ud på sin hjemmeside i elektronisk form. På et-årsdagen for indførelsen af de elektroniske blanketter betegner kommunen projektet som en stor succes. Det er blandt andet lykkes at reducere sagsbehandlingstiden for vielser fra fire uger til otte dage med eBlanketter og en integration til kommunens vielsessystem.
»eBlanketterne har været en rigtig succes. Sidste år gennemførte vi et spændende arbejde - og blev den første kommune i Danmark, der åbnede for digital signatur på alle kommunens blanketter. Det er med tilfredshed, at vi hermed har øget serviceniveauet for borgerne og på sigt skaber en lettelse i det administrative arbejde for medarbejderne,« siger Jørgen Brøgger, borgmester i Ebeltoft Kommune.
I gennemsnit har 400 borgere om måneden benyttet de nye selvbetjeningstjenester. Flere end 100 personer om måneden har benyttet muligheden for at udfylde vielsespapirer online i den naturskønne Ebeltoft Kommune, der har et højt antal vielser af borgere fra andre kommuner i forhold til landsgennemsnittet.
»Antallet af besøgene lyder umiddelbart ikke af voldsomt meget - men når man tænker på, at disse borgere i stedet ville have henvendt sig via telefon eller personligt mødt frem på rådhuset - så er der tale om en reel tidsbesparelse både for os og borgeren. Når borgerne så efterfølgende henvender sig til os - er de helt anderledes 'klædt på'. Det giver en forbedret sagsbehandling med både færre fejl og forbedret effektivitet,« siger kommunaldirektør Bent Christiansen.
Ebeltoft Kommunes bruger blanketter fra virksomheden Kruse, der er koblet med digital signatur fra Fujitsu. Foruden blanketterne giver kommunen også adgang til dagsordner, mødereferater, borgerens egne sager, offentlige sager og chat med en sagsbehandler på nettet.