Uigennemskuelige tilbud på mobiltelefoni narrer kunderne, og man skal se godt efter for ikke at blive snydt, lyder det nu fra flere sider.
Flere og flere mobilselskaber har valgt at ændre deres prisstruktur. Lavere minutpriser, betaling for mislykkede opkaldsforsøg og betaling per påbegyndt minut er nogle af de tiltag, vi har set på det seneste.
Ifølge Brian Dixen, der er chefredaktør på Magasinet Mobil, skal man ikke lade sig lokke, og han advarer især om, at betaling per pågegyndt minut kan blive en dyr affære.
»Kunderne bliver godt og grundigt snydt,« siger han til Jyllands-Posten.
Kritikken kommer, efter at det Sonofon-ejede lavprisselskab CBB Mobil har sluttet sig til selskaberne M1, Smarttalk og TDC, der alle tilbyder mobilpakker, hvor kunderne betaler for hvert påbegyndt minut og ikke for samtalens faktiske længde.
Forbrugerrådet efterlyser et indgreb, der skal gøre det nemmere at sammenligne priserne på mobilområdet.
»Jeg synes, der er behov for et indgreb imod, at man ikke længere kan sammenligne priserne. Det kan man for eksempel ikke, når nogle selskaber er begyndt at afregne prisen per påbegyndt minut,« siger afdelingschef i Forbrugerrådet, Villy Dyhr, til Børsen.
Forbrugerrådet overvejer at forelægge sagen for konkurrencemyndighederne.