Google har indgået en aftale med softwarefirmaet Adobe Systems om at distribuere søgeprogrammer sammen med Macromedia Shockwave og anden software fra Adobe. I en pressemeddelelse fortæller Adobe, at Google betaler »et betydeligt beløb« for at få sin software Google Toolbar Web Search til Internet Explorer sendt ud sammen med Adobes programmer.
Aftalen er usædvanlig for Google, der ikke plejer at have problemer med at tiltrække brugere til sine programmer. Men nu er Google åbenbart parat til at betale for at sikre et forspring i forhold til konkurrenten Microsoft. I sidste måned indgik Google en lignende aftale med Dell.
Den nye Windows-version Vista kommer på markedet om et halvt år, og her vil Microsofts egen søgemaskine være forudindstillet som standard. Google kan så håbe på, at Vista-brugere vil hente og installere Adobes populære multimedie-programmer - og vupti, så er Googles søgeprogram installeret på maskinen.
I modsætning til Microsoft har Google (endnu) ikke sit eget styresystem - men handlen med Adobe og Dell kunne altså tolkes som et forsøg på at kompensere for dette.
Ifølge Adobes egne tal er Macromedia Shockwave downloadet mere end 200 millioner gange og er installeret på 55 procent af alle internet-opkoblede computere.