AT&T er den største mobiloperatør i USA og har eksklusiv ret til at sælge iPhone i det forjættede land. Det fortsætter de med at være, når den nye version med 3G kommer, men for at kunderne har råd til at købe den, ser de sig nødsaget til at give større tilskud til den i forhold til den første model. Nogle analytiker bifalder den plan, mens andre mener, at de ofrer for meget for et enkelt produkt. Den nye iPhone kommer til at koste 199 dollar - den første version kostede det dobbelte, da den kom frem.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Den nye forretningsmodel betyder i følge AT&T selv, at de først i 2010 begynder at tjene penge på 3G-iPhone. Til gengæld skal AT&T ikke betale en procentdel af den datatrafik, som 3G-iPhone genererer i deres netværk, til Apple. Det skulle de ifølge aftalen for den første version.
AT&T vurderer overfor Reuters, at de med den nye forretningsmodel vil erobre attraktive og storforbrugende erhvervskunder fra konkurrenterne Verizon Wireless og Sprint Nextel og dermed booste datatrafikken.
AT&T hæver samtidig dataprisen på den nye iPhone til 30 dollar om måneden. Det er en stigning på 50 procent i forhold til den månedlige datapris på den første model. AT&T kan binde deres kunder i 24 måneder.
Analytikere vurderer dog over for Reuters, at aktionærerne vil have svært ved at forstå, at der skal ofres så store summer på ét enkelt produkt. Hele forløbet omkring den første og nu den nye aftale med Apple får Gartner-analytikeren Kenneth Dulaney til at gå så vidt som til at sige, at Apples iPhone er så varmt et produkt, at operatørerne har mistet al magt til at forhandle om den.