For ti dage siden sluttede en to uger lang test, hvor Yahoo outsorcede en del af online-annoncerne i egen søgemaskine til ærkerivalen Google. Nu lyder de første meldinger om, at forsøget var en succes.
»Vi havde en strålende test. Vi er meget begejstrede for at arbejde sammen med dem,« sagde Googles administrerende direktør, Eric Schmidt, på et pressemøde i går.
Såfremt de to internetgiganters foreløbige samarbejde skulle resultere i en permanent aftale, vil den leve op til konkurrencemyndighedernes krav, fastslog Eric Schmidt efterfølgende.
Da testforsøget mellem Google og Yahoo blev offentliggjort i begyndelsen af april, var Microsoft ikke længe om at udsende en pressemeddelelse, der kaldte samarbejdet for konkurrenceforvridende.
»En definitiv aftale imellem Yahoo og Google vil overlade 90 procent af markedet for annoncering på søgemaskiner til Google,« lød argumentet fra Microsoft.
Eric Schmidt er imidlertid lettet over, at en Microsoft-Yahooo-kombination ikke blev en realitet i første omgang, da det ville reducere konkurrence på internettet.
»Selvfølgelig er vi glade for, at handlen ikke blev til noget,« sagde Eric Schmidt ifølge The New York Times.
Han afviser dog, at Googles annonce-partnerskab med Yahoo var et forsøg på at forhindre en Microsoft-overtagelse.