Efter at have erobret alverdens arbejdskontorer gennem PC'en er Bill Gates nu klar til at indtage dagligstuer, soveværelser, biler og alle andre steder, hvor mennesker kunne tænkes at høre musik eller se tv og video. Våbnet hedder Media Center 2005, eller rettere: Windows XP Media Center Edition.
Analytiker Robert Jakobsen fra Jyske Bank vurderer, at den nyeste udgave af styresystemet giver løfter om et stort markedspotentiale for styresystemet, der skal afløse videoen og stereoanlægget. Han mener, at Microsoft har gode chancer for at vinde indpas på markedet på trods af, at der endnu ikke findes en dominerende digital tv-platform og trods af, at Media Center indtil videre kun har haft begrænset succes.
Omsætningen på Media Center beregnes således at udgøre 170 millioner dollars i 2005 (knap en milliard danske kroner) og gradvist vokse til 2,5 milliarder dollars (næsten 15,5 milliarder kroner) i 2014. I den beregning er der ikke taget højde for omsætningen på afledt salg af eksempelvis musik, film spil og reklamesalg.
Når PC'en tørner sammen med fjernsynet
Med Windows XP Media Center er det muligt at downloade musik og film til computeren og derfra sende trådløst rundt i huset til fjernsyn og stereoanlæg eller at se det digitale fotoalbum i stuen, mens computeren samtidig fungerer som en mere traditionel computer.
Men Jyske Banks optimistiske omsætningsskøn bygger på forventningen om, at Microsoft og PC-producenterne går helhjertet ind i samarbejdet om at gøre Bill Gates' vision om »digital underholdning hvor som helst« til virkelighed, og da der endnu ikke er en dominerende spiller på markedet, står døren på klem for andre end Microsoft.
Det bliver en stor udfordring at få forbrugerne til at tage idéen til sig. Et af spørgsmålene er, om man ønsker at gemme data hos sig selv eller på nettet. Hvis den interne model vinder indpas, stiller det større krav til styresystemet, hvilket give Microsoft mulighed for at kræve flere penge pr. bruger.
Jyske Bank vurderer dog, at der også vil være plads på markedet til en anden løsning, hvor kunden downloader fra en tele- eller kabeloperatørs netværk på markedet.
Endelig bliver det også en udfordring at få forbrugerne til at vænne sig til tanken om at have et keyboard stående på sofabordet, når fjernsynet og computeren smelter sammen.