På de kommende 3D-mobiltelefoner vil spil dominere med dybdeeffekter. Udbredelsen af film og video vil til gengæld blive mere begrænset til de små håndholdte.
Det vurderer it-ingeniør Dominik Strohmeier fra det tekniske universitet Ilmenau i Tyskland, som er en del af EU-forskningsprojektet Mobil3DTV.
Samsung har allerede skabt en 3D-mobil og Sharp har skabt et 3D-kamera til mobiler, så 3D-teknologien er på vej til mobilerne. Teknologien med brillefri 3D er dog vanskeligere at få til at fungere på de små skærme i forhold til de store tv-skærme. Et klassisk problem er, at brugeren skal holde skærmen helt stille for at få den korrekte dybde. Skærmen sender to billeder af sted - et til højre, og et til venstre øje. Tilsammen skaber det et billede med dybde, hvis øjnene har den rigtige position ud for skærmen. Problemet med 3D til mobiler er, at brugeren ofte er på farten, eksempelvis i bus eller tog, når det giver mening at bruge mobilen. Bevægelserne ryster derfor ofte skærmen ud af position. Dette er et hardwareproblem, som vanskeligt lader sig løse - andet end at udsende endnu flere billeder i forskellige retninger.
Dominik Strohmeier har som it-udvikler og forsker været med i en gruppe, der har forsøgt at løse nogle af de software- og transmissionsproblemer, som 3D-teknologien har, når den skal presses ned på den lille skærm og sendes over mobilnettet. Transmissionen af indholdet over mobilnettet er ofte mere skrøbelig og ustabil. Hvis billeder falder ud - enten højre eller venstre billede - kan det skabe en flimrende effekt. Dette problem kan løses ved at sætte billeder ind, hvor de mangler. Det kan eksempelvis være billedet lige før, transmissionen blev afbrudt. Billedkvaliteten ved den såkaldte "error concealment" vil ikke være optimal, men det vil fjerne en del af flimmeret.
De forskellige udfordringer med 3D til de små skærme gør, at det først og fremmest er spil, der egner sig til mobil-3D, vurderer Dominik Strohmeier, som ComON mødte på konferencen ICT 2010 i Bruxelles.
"3D til spil er en lettere proces at kontrollere, end når man optager levende billeder," siger Dominik Strohmeier.
Forskellige parametre skal spille sammen, når man laver 3D-indhold, forklarer han. Det er blandt andet, at ting i forgrunden skal være en anelse lysere end ting i baggrunden. Samtidig er det vigtig, at kameraerne, som filmer, har den rette afstand til hinanden. Hele denne proces er lettere og billigere at styre til computerspil, mener Dominik Strohmeier - specielt når det gælder indhold til de små mobilskærme.
Hvordan 3D kan give mobilspil nye dimensioner, har den amerikanske blogger Erica Ogg vist på Cnet. Hun viser, hvordan Japans største mobilselskab demonstrerer et 3D-spil til mobiler, hvor man skal holde en pind på en skærm. Når en kamæleon i 3D rækker tungen ud for at gribe pinden, gælder det om at fjerne pinden, før kamæleonens tunge rammer.
Se videoen nedenfor.