På pc-markedet kæmper HP og Dell en indædt kamp om at være nummer et. Men når snakken falder på salget af pda'er er sagen en ganske anden. Dell lancerede i 2002 sin Axim-serie af pda'er, men det er ikke noget man har kunnet mærke hos HP.
»Deres indtog har ikke haft nogen effekt på os, og vi ser dem overhovedet ikke i markedet,« siger HP's europæiske pda-chef Regine Hohnsbein til ComON.
»Vi sælger mellem fire og seks gange så mange pda'er som dem, og de står aldrig som en selvstændig post i de opgørelser af markedsandele som vi ser, men altid under "andre",« siger Regine Hohnsbein.
Med mellem 22 og 30 procent af det europæiske pda-marked er HP markedsledende, med Palm og Acer på de næste pladser.
Pda-producenterne udfordres i stigende grad af de tradtionelle mobilproducenters smartphones. Men HP-chefen mener godt HP kan klare sig med sin pc-baggrund.
»Vi kommer fra pc-markedet og det giver os en unik erfaring med håndtering af data og samspil med backend-løsninger,« siger Regine Hocksbein, der afviser et samarbejde med markedslederen på mobilmarkedet, Nokia, i stil med det frugtbare samarbejde mellem Sony og Ericsson.
»Vi ser ingen grund til at arbejde sammen med Nokia,« er den kontante melding.