Yahoo har introduceret en ny søgemetode til mobiltelefoner, der blandt andet giver mere lokale resultater, og derfor vurderes som bedre end Googles tilbud.
Yahoos søgefunktion på mobiltelefoner med en webbrowser, oneSearch, adskiller sig fra, hvordan en computer normalt søger på nettet. Yahoo giver i stedet en liste over egentlige informationer som nyhedsoverskrifter, billeder fra Yahoos Flickr, forretningsrelevante lister, lokale vejrforhold og links til andre sider på nettet.
Det betyder for eksempel, at hvis man søger på en film, så viser oneSearch snarere, hvor filmen bliver vist, end hvilke anmeldelser den har fået.
Søgeresultaterne dukker op på en side og organiseres i kategorier, der er udregnet efter, hvilke informationer brugeren formodes at lede efter.
Metoden retter sig umiddelbart mod mobiltelefoner med indbyggede webbrowsere i USA, hvor amerikanerne blot skal angives deres zip-code (postnummer) eller bynavn for at få lokale resultater fra OneSearch.
»Det er ikke et slag mod Google som sådan, men Yahoo har indtaget et meget specifikt udgangspunkt i brugerens hjemby eller bydel. Sammenhængen for mange mobilsøgninger vil blive meget lokalt,« siger Mike McGuire fra analysefirmaet Gartner til Reuters.
Yahoo oplyser, at man er begyndt med at tilbyde oneSearch til 85 procent af de eksisterende mobiltelefoner med webbrowsere i USA.
Hidtil har Yahoo lavet aftaler om at lade deres Yahoo Go software, der inkluderer oneSearch, optræde på mobiltelefoner fra Nokia, Motorola, Samsung og LG Electronics.
»Den seneste udgave af Yahoos søgemaskine er mildt sagt ganske god. Det næste spørgsmål er, hvordan de vil drive deres indtægter," siger Mike McGuire fra Gartner og tilføjer, at der kan gå flere kvartaler, før Yahoo opnår en betydningsfuld effekt på deres finansielle resultater.