Efter et årti med faldende indtægter og en hæsblæsende kamp mod pirateri kan musikbranchen nu ane lysere tider i horisonten.
Allerede næste år kan den trængte musikbranche forvente omsætningsstigninger. Og væksten vil tage yderligere til i de efterfølgende år.
Det er konklusionen i en brancherapport, der er udarbejdet af amerikanske analytikere hos PricewaterhouseCoopers (PwC). De mener, at der nu er kommet så mange streaming og downloadtjenester, at de kan skabe betydelige indtægter. Det skriver Børsen.
Ifølge analytikernes regnestykke taber musikbranchen cirka 43 milliarder kroner i omsætning de næste fem år, fordi der stadig sælges færre og færre cd’er. Men ifølge PwC så vil der i samme periode være en stigende indtjening på digitalt salg svarende til 52 milliarder dollars. Og dermed skulle nedturen være vendt.
Tallene tager udgangspunkt i det nordamerikanske marked, men den europæiske musikindustri burde også i 2012 opleve de nye tider, lover PwC. Faktisk har Sverige ifølge rapporten som et af de eneste europæiske lande allerede en positiv fremgang i omsætningen. Noget som bliver koblet sammen med Spotify.
Klap hesten
Men den positive prognose lader ikke til at vække begejstring i pladeindustrien. Hos branchebladet Billboard.biz har man samlet fem grunde til at kigge på PwC-analysen med store forbehold.
“For det første er PwC alt for optimistisk, når det kommer til antallet af solgte digitale titler. Problemet er, at salget af enkeltnumre ikke ser ud til at stige med tocifrede vækstrater som nu. Faktisk oplever vi i stedet, at salget af enkeltnumre er fladet ud både i forhold til antal og indtjening...så PriceWaterHouseCoopers prognose om tocifrede vækstrater på alle fronter i det digitale marked fra 2010 og fremover er yderst tvivlsomme,” skriver analytikeren Glenn Peoples.
Han mener også, at PwC baserer sin tal på nye streamingtjenester og downloadmuligheder, som langt fra er modnet, og som ikke endnu skaber de resultater, som regnestykket forudser.