Der går mange spekulationer om fremtiden for det sociale netværk Myspace. I sidste måned forlød det at nyhedsgiganten News Corp. vil sælge det tabsramte sociale netværk. Nu skriver Wall Street Journal at News Corp. forbereder en dramatisk fyringsrunde, hvor mellem en tredjedel og halvdelen af medarbejderne hos Myspace skal afskediges. Fyringsrunden kommer muligvis allerede i denne måned.
News Corp. købte det sociale netværk i 2005 for omkring tre milliarder kroner, men sidenhen er det gået ned ad bakke for Myspace – samtidig med, at konkurrenten Facebook har oplevet enorm fremgang. Forskellen kunne ikke være mere markant. Facebook har netop modtaget næsten tre mia. kr. i frisk kapital og firmaets værdi bliver anslået til 280 mia. kr. Myspace er måske nu til salg til en brøkdel af denne sum.
Allerede sidste sommer måtte Myspace sige farvel til 30 procent af de ansatte og der er i øjeblikket 1.100 medarbejdere hos firmaet, som altså kan blive reduceret til 500-600 allerede i denne måned.
Myspace har forsøgt at vende med den negative udvikling med et redesign, et nyt samarbejde med Facebook og en annonceaftale med Google. Det nye redesign fremhæver Myspace som en portal for musik, spil og underholdning.
Myspace kæmper med faldende trafik. I november sidste år havde Myspace 54,4 millioner unikke besøgende i USA, et fald på 15 procent i forhold til samme periode året før, og annonceindtægterne er faldet med 37 pct. I samme måned havde Facebook 151,7 mio. unikke besøgende i USA, en stigning på 50 pct. i løbet af et år.
I regnskabskvartalet som sluttede den 30. september havde den News Corp.-enhed som ejer Myspace et underskud på næsten en milliard kroner, og det menes at den største del af dette tab skyldes det sociale netværk.
News Corp. har ikke officielt bekræftet oplysningen om de planlagte fyringer.