I januar gik producenter af fed mad og slik med til at stoppe tv-reklamer rettet mod børn. Nu skal nye reklame-fænomener imidlertid lokke børn og unge til at spise produkterne alligevel. Det skriver Nyhedsavisen.
Ifølge en ny undersøgelse foretaget af Fødevareministeriet cirkulerer disse reklamer, der er forklædt som konkurrencer, især på internettet og mobiltelefoner. Det er en udvikling, der bekymrer Christian Mølgaard, lektor ved Institut for Human Ernæring fra Københavns Universitet.
»Producenterne forsøger jo at få børnene til at spise usundt og indtage alt for mange kalorier. Og de gør det, fordi de ved, at reklamerne har en effekt,« siger han til Nyhedsavisen.
Han gør samtidig opmærksom på, at en amerikansk undersøgelse har dokumenteret, hvordan børn helt ned til tre-års-alderen foretrak både mad og drikke, hvis det var pakket ind i MacDonalds-papir.
Christian Mølgaard mener derfor, at politikerne skal skride ind og ændre lovgivningen. Reklamer målrettet børn og unge, der handler om usunde produkter, skal simpelthen forbydes.
»Det vil være naivt at tro, at man kan få dem til at stoppe med reklamerne frivilligt både på tv, internet og mobiltelefoner,« udtaler han til Nyhedsavisen.
Fødevareminister Eva Kjer Hansen (V) har dog ikke tænkt sig at bringe sådan et lovforslag på banen.
»Jeg tvivler på, at lovgivningen vil have en effekt, fordi reklamerne hele tiden flytter sig til forskellige medier. Derfor vil jeg på et snarligt møde lave en frivillig aftale med branchen og få dem til at tage ansvar på området,« siger hun til Nyhedsavisen.