Amerikanske Motorolas design-ikon Razr har for alvor vundet europæernes mobiltelefon-hjerter. Således vippede telefonen i første kvartal af 2006 Nokias 6230-serie ned fra tronen som den populæreste mobiltelefon i Europa.
For hver 100 mobiltelefoner der blev solgt i Europa i de tre første tre måneder af året var mere end seks Razr-telefoner. Det fremgår af dugfriske tal fra analysefirmaet Telephia.
Kun 3,4 procent af de solgte telefoner var Nokia 6230-modeller. Dermed har de to telefoner byttet plads på den europæiske telefonrangliste i forhold til tredje kvartal sidste år. Her lå Nokia 6230 i front med 5,2 procent af markedet, mens Razr havde en markedsandel på 3,1 procent.
Men en ny Razr-model med indbygget 3G-teknologi har for alvor givet Motorolas design-ikon et boost. 3G-versionen af Razr'en blev i februar kåret til verdens bedste 3G-telefon på verdens største mobilmesse, 3GSM.
Markedsandele for de fem mest solgte mobiltelefoner i Europa i 1. kvartal af 2006 (Tallene i parentes er for 3. kvartal af 2005)
1 Motorola RAZR series (V3, V3x): 6.2% (3.1%)
2 Nokia 6230 (6230, 6230i): 3.4% (5.2%)
3 Nokia 6101: 2.6% (0.3%)
4 Samsung SGH-D600: 2.2% (na)
5 Sony Ericsson K750 series (K750, K750i) 2.0% (2.2%)