En amerikansk popcornsælger er kommet på anklagebænken, for at have samlet en lang række børns navne og email-adresser på sin hjemmeside. Ifølge Children´s Online Privacy Protection Rule er det ulovligt at bruge private oplysninger fra børn under tretten år uden forældrenes tilladelse.
Udover at samle navne og email-adresser har den amerikanske popcornsælger yderligere brugt sin hjemmeside (www.jollytime.com) til at skaffe tilstrækkeligt med private oplysninger fra børn til at kunne gennemføre en handel.
Den anklagede sælger har indgået et forlig med anklageren - The Federal Trade Commission - om at betale en bøde på 10.000 dollars til de forurettede forældre. FTC har behandlet fem sager siden loven om beskyttelse af børns privatliv på internettet blev vedtaget i USA i april år 2000.
I Danmark eksisterer der et tilsvarende sæt af regler, der beskytter brugen af børns private informationer på internettet. Helt overordnet kræver det tilladelse fra forældrene at gennemføre en handel over internettet med børn og unge under atten år. Derudover henviser Forbrugerstyrelsen til paragraffen om god markedsføringsskik, som blandt andet indbefatter, at reklamer ikke må henvende sig til unge og børn på en måde, hvor deres naturlige godtroenhed og loyalitet udnyttes. Derudover må reklamerne ikke underminere forældrenes autoritet, som det for eksempel var tilfældet med den amerikanske popcornsælgers hjemmeside.