Twitter tester ny service kaldet t.co, som skal forkorte alle links der deles gennem tjenesten, på samme måde som det allerede kendes fra url-forkortere som bit.ly. Det fortæller en Twitter-talsmand i et blog-indlæg.
Et meget langt link som http://www.amazon.com/Delivering-Happiness-Profits-Passion-Purpose/dp/0446563048 vil måske blive forkortet til http://t.co/DRo0trj, når det vises i en sms, mens web-brugere måske vil se linket som amazon.com/Delivering.
Twitter fortæller at man ønsker at designe systemet sådan, at det forkortede link rent faktisk fortæller noget om, hvor linket peger hen, og ikke bare er en tilfældig rækkefølge af tegn.
Men der er også et andet formål med den automatiske url-forkortelse end bare at gøre det lettere at udveksle links. Twitter sender automatisk alle url-adresser gennem et system, som tjekker for malware, phishing eller andre problemer, og hvis der dukker noget mistænkeligt op, bliver linket sortlistet. Det skal øge sikkerheden for brugerne.
Samtidig får Twitter mulighed for at foretage mere detaljerede målinger af trafikken på webstedet, fordi man kan registrere hver gang brugerne klikker på et eksternt link.
Det nye system kan allerede testes på en håndfuld Twitter-konti, herunder @TwitterAPI, @rsarver og @raffi, og det skal rulles ud til alle i løbet af sommeren.