Den aktuelle 3D-bølge med tredimensionelle fjernsyn, computerskærme og mobile enheder som Nintendo 3DS har også sine skyggesider. Mange oplever ubehag, hovedpine, kvalme og træthed. Det bekræfter ny forskning fra University of California, der bliver bragt i det medicinske tidsskrift Journal of Vision under titlen The zone of comfort: Predicting visual discomfort with stereo displays.
Forskerne Takaski Shibata, Joohwan Kim, David M. Hoffman og Martin S. Banks har beskæftiget sig med, hvordan øjnene opfatter de tredimensionelle billeder. De har undersøgt 24 testpersoner og deres reaktioner.
Problemet er, at øjnene samtidig skal fokusere på skærmen og det 3D-indhold, der ser ud til at befinde sig foran eller bagved.
Forskerne skriver i deres undersøgelse, at 3D-objekter som rager ud af skærmen kan være ubehagelige for det menneskelige øje på korte afstande – og det gælder både for konsoller, mobiltelefoner og computerskærme med 3D-effekt.
Hvis der er lang afstand til displayet – som i en biograf – er problemet lige omvendt. Her er det 3D-billeder med rumlig dybde bag skærmen, der fremkalder negative reaktioner hos testpersonerne.
Nu opfordres hardwarefirmaerne og filmindustrien til at reagere på forskningen. De bør sørge for, at 3D-mobiltelefoner primært bruger dybde-3D, mens biograf-film bør bruge 3D til at vise objekter der stikker ud i rummet, mener forskerne.
Konklusionen er altså, at 3D-indhold skal tilpasses til de enheder der bruges til at vise indholdet, hvis man vil undgå negative effekter.
De erkender dog samtidig, at der er brug for mere forskning på området før man kan drage endelige konklusioner.