Microsofts bevægelses-sensor til Xbox 360 – og nu Windows – går en storslået kommerciel fremtid i møde, mener firmaet.
Kinect-sensoren skal fra næste år kunne bruges som annonce-værktøj, og give brugerne mulighed for at interagere med reklamerne på helt nye måder.
Det fortalte Mark Kroesen, der er leder af Microsoft Advertising, forleden på Cannes International Advertising Festival.
NUads hedder det banebrydende koncept, som kobler stemmestyring og kropsbevægelser til paletten af overtalelsesværktøjer, der kan bringe reklamernes budskaber endnu længere ind i forbrugerens sind.
Blandt andet skal Kinects stemmestyring (som endnu kun er et engelsk fænomen) bruges til at påvirke reklamerne – eller rettere: øge reklamernes påvirkning af brugerne. Det er reklamer på Xbox Live, der tales om.
Ser man for eksempel en reklame, der er så god, at man vil dele den med sine venner, behøver man ifølge Microsoft-chefen blot at oplade sin røst og udbryde: ”Xbox tweet!” og den dejlige annonce er straks videresendt til alle ens følgesvende på Twitter.
Andre måder at interagere på er at vinke med hånden og på den måde afgive sin stemme, hvis reklamen indeholder en brugerafstemning.
”NUads nedbryder barrieren mellem forbrugere og indholdet på tv-skærmen. Det gør det traditionelt liniære indhold - som for eksempel 30 sekunders reklamespots - til uimodståeligt interaktivt inhold,” lyder det begejstret fra reklamechefen.
Microsoft har lavet en video, der demonstrerer mulighederne for at blive mere aktiv reklamebruger med Kinect.
ComON gætter på, at der kun går kort tid, før hacker-samfundet er klar med Kinect-applikationer, der kan få reklamer til at forsvinde med den helt rigtige hånd- og finger-stilling.