Klumme: Chat, fleksibilitet og voksnes læring

En ny uddannelse afprøver chat som eksamensform. De studerende skal træne i at benytte chatten for at kunne udvikle evnen til at gebærde sig på Internet.

Tre vidt forskellige begreber, i een overskrift. Vi skal en tur til uldjydernes hovedstad, Herning for at opklare, hvordan disse ord optræde meningsfuldt i samme artikel.


I Herning ligger en afdeling af Danmarks Lærerhøjskole, der udelukkende beskæftiger sig med voksnes læring. Der var det første magiske ord. Som en naturlig ting udbyder man her en diplomuddannelse i voksenuddannelse og uddannelsesplanlægning. Det gør man flere andre steder i landet, intet specielt i det.


Uddannelsen er fleksibelt tilrettelagt. Fleksibelt vil sige, at det bedste fra traditionel læring kombineres med det bedste fra Internetbaseret distance-læring. Det var andet magiske ord, selvom fleksibel læring praktiseres en række steder i landet. Det er ikke en nyhed i sig selv.


Det specielle ved denne uddannelse er, at man afprøver grænserne for, hvor meget vi kan bruge teknologien til. Internetsøgning, litteratursøgning i elektroniske databaser, analyse af multimedie-applikationer til voksenlæring, elektroniske konferencebrug, IKT-didaktik - informations og kommunikations-teknologierne gennemsyrer hele uddannelsen.


Takket være en bevilling fra CTU (Center for Teknologistøttet Uddannelse) kan man afprøve en lang række ideer og dermed flytte grænserne for, hvad vi forstår ved uddannelse. Der er mange ideer, der bliver afprøvet, men en skal tages op her - Chat-eksamen. Tredje buzzword!


Chat associerer nok til noget useriøst hos de fleste, men de studerende på Voksplan benytter det faktisk ofte som supplement til elektroniske konferencer. I de officielle papirer betjener de studerende sig af "synkrone, Internet-baserede kommunikationsformer", men det er chat i lukkede fora. Visse grupper bruger mediet ugentligt til hurtige debatter, aftaler m.m. De er således trænede i chat som medie og har udviklet specielle kommunikative vaner til denne dialogform. Det er derfor en naturlig tanke, også at afprøve chat som eksamensform.


At ligefrem arrangere eksamen med chat betyder, at de studerende skal træne i at benytte chatten for at kunne udvikle evnen til at gebærde sig i det specielle medie. Der er allerede afholdt prøve eksamener, for at sikre, at man også har afprøvet det i denne specielle situation. De studerende synes godt om formen og om at kunne få den erfaring med til deres egne uddannelsesinstitutioner.


En lærer på Voksplan-uddannelsen, DLH Herning udtaler: "Chat som eksamensform rejser nogle nye spørgsmål. Til normale eksamener indleder de studerende oftest med en 5-10 minutters indlæg om en emne eller spørgsmål, som man har aftalt med eksaminator. Herefter spørger eksaminator og sekundært censor løs. Men chat er en skriftkultur - eller noget midtvejs mellem skrift- og talekultur. Der er ikke nogen grund til at skrive et 5-10 min. Oplæg ind - det kunne man jo have afleveret i rapportform i stedet. Det er den korte dialog, der er vigtig.


En ting, som censor og eksaminator skal være opmærksomme på er, at stavning, slåfejl og lign. (der ofte opstår i chats) ikke skal trække nedad. En anden er, at chatten ikke kan indeholde meget lange indlæg. Til gengæld kan hele chatsessions gemmes til analyse, hvilket er utroligt rart."


Chat-eksamener rejser naturligvis nogle spørgsmål omkring autenticitet og eksamens troværdighed, som ikke bliver undersøgt her, men som nødvendigvis skal løses. Videochats kunne være en løsning. Dette er allerede gjort på andre af DLH's uddannelser. Er der visse af de studerende, der frygter, at nettet er 'nede', den dag, de skal til eksamen, kan man vælge en studiecentermodel, hvor man i computerlokalet i DLH's afdeling i Herning kan deltager i eksamenschatten. De fleste af de studerende er dog meget indstillet på at prøve hjemmefra - på sådan en uddannelse skal man jo være villige til at afprøve teknologiens grænser.


Måske bliver chat med tiden lige så almindeligt som gruppeeksamener er det i dag. Vi ved det ikke, men det skal prøves af!


Voksplan er en 2-årig åben uddannelse. Læs mere om Voksplan, se de studerendes projekter eller diverse artikler, der er skrevet om Voksplan på nedenstående adresse. Man kan også rekvirere mere information på voksplan@dlh.dk eller telefon 97 20 87 22.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere