Det er tal, der egentlig ikke burde komme bag på så mange, da det mobile e-mail-system er blevet mere og mere udbredt på mobiler, smartphones og andet. Men ifølge Telia og Nokia så anvender hele 44 procent af de mandlige brugere og 34 procent af de kvindelige brugere i dag mobil e-mail.
»Undersøgelsen viser tydeligt, at mobil e-mail er slået igennem på en bred front. At næsten fire ud af 10 af de nordiske erhvervsfolk allerede i dag anvender mobil e-mail, når de er væk fra kontoret, og at hele 47 procent anvender deres mobile e-mail flere gange om dagen, er imponerende tal. Det siger en del om, hvor vigtig tjenesten er,« siger Niko Mykkänen, chef for Enterprise Solutions hos Nokia i Danmark.
Som årsag til den brede modtagelse peger Telias chef for produktudvikling, Jesper Korsskov på den stigende offline-tendens, hvor det er in, at være offline.
»Vi ser, hvordan mange mener, at e-mail på mobilen gør, at man kan arbejde mere fleksibelt og få mere tid til overs til familie og venner, hvilket er glædeligt,« siger han.
De private brugere har dog endnu ikke taget mobil e-mail til sig i samme grad. Her peger både Telia og Nokia på udfordringerne ved brugervenligheden.
»Den almindelige bruger har det sværere ved mobil e-mail på grund af tilgængeligheden på mobilen. Vores store udfordring bliver at få gjort det let at sætte op og derved skabe en brugervenlighed, så den private bruger også kan være med,« siger Jesper Korsskov.