Den amerikanske forbrugerorganisation Consumer Reports fik med deres test af iPhone 4's antenne tvunget Apple til at agere. Nu følger tyske og franske forbrugerorganisationer i deres fodspor.
Consumer Reports, der kan sidestilles med det danske forbrugermagasin Tænk, konkluderede efter egne tests tidligere på måneden, at de ikke kunne anbefale iPhone 4 på grund af problemer med dens udvendige antenner. Det fik rigtig sparket gang i debatten om iPhone 4's antenne, og Apple så sig kort efter nødsaget til at holde et pressemøde, hvor de lovede gratis etuier, der skulle hjælpe på antennesignalet, til alle iPhone 4-ejere.
Den tyske forbrugerorganisation Stiftung Warentest og den franske ditto Que Choisir har nu også foretaget tests på iPhone 4's antenne. Og deres konklusioner er stort set identiske med det Consumer Reports kom frem til.
Stiftung Warentest fandt ud af, at man med en enkelt finger placeret over den berømte samling på nederste venstre side af iPhone 4 kunne få signalstyrken til at falde med 90 procent. De gentog testen på to andre unavngivne smartphones, og her var resultatet, at signalstyrken kun faldt med 25 procent.
Que Choisir giver iPhone 4 gode bedømmelser i stort set alle andre henseender, men kan ligesom Consumer Reports ikke anbefale mobilen på grund af netop problemet med antennen. De mener ikke, at de gratis etuier Apple nu giver til iPhone 4-ejere er nok til at løse problemet.