En undersøgelse foretaget af analysefirmaet IDC viser at de lave minuttakster stadig er den primære grund til at skifte til ip-telefoni, men de høje udgifter i forbindelse med implementering beskrives samtidig som den største barriere. Det skriver ErhvervsBladet.
»Det er lidt af et paradoks, at prisen både er det største incitament og den største barriere. Det skyldes, at ip-telefoni kan være forbundet med nogle uforudsete up-front investeringer, der overrasker folk,« siger senioranalytiker Brian Troelsen fra IDC.
Foruden udgifter til selve implementeringen kan virksomheder risikere, at der skal betales dyrt for en opgradering af netværket, hvis trafikken bliver for stor.
»De bliver ofte overrasket over prisen på hardware, og at netværket skal opgraderes. Desuden er priserne på traditionel telefoni faldet, hvilket betyder, at der går længere tid, før investeringen med ip-telefoni betaler sig til sammenligning med den eksisterende telefonregning,« siger Brien Troelsen til ErhvervsBladet.
Han forudsiger dog samtidig, at kunderne fremover vil fokusere mere på applikationer og produktivitetsgevinster.