I juli og august havde Samsung en markedsandel på tolv procent på det danske mobilmarked efter de mest populære mobilmærker Nokia og Sony Ericsson. Dermed har Samsung overhalet Siemens på det danske marked.
Det betyder, at Samsung har gjort det, som de bebudede tidligere på året. Nemlig at opnå den samme position i Danmark som i resten af verden.
»Vi får at vide fra forhandlerne, at vi faktisk tager en del kunder fra Nokia, og ikke fra Siemens, som vi ellers havde regnet med,« siger Jan Tjulander, nordisk salgsdirektør på teleområdet i Samsung Electronics Nordic.
Selvom han ikke er meget for at tale om målgrupper, oplyser Jan Tjulander, at det har vist sig, at den gruppe, der køber Samsung' mobiltelefoner ikke blot er 18 til 26-årige, men de 15 til 35-årige.
En bredere kundegruppe er således en del af forklaringen på Samsungs succes.
Samsung henvender sig især til de kvalitetsbevidste kunder, der også er klar til at betale for det, og de opererer ikke i den billigste ende af markedet. De fire seneste modeller fra Samsung koster mellem 1800-4000 kroner.
»Men vi forsøger også, at sælge billige kvalitetsmodeller. Det er vi nødt til, hvis skal have gang i den del af markedet,« siger Niels Rademacher Jens, salgsdirektør på teleområdet i Samsung Danmark.
2004 bliver et rekord-år for Samsung mobildivision, hvad angår salget af mobiltelefoner på verdensplan. I første halvår 2004 har Samsung solgt 31 millioner mobiltelefoner på verdensplan.
Værdien af varemærket Samsung er gennem de sidste tre år vokset med 25 procent om året. I den seneste opgørelse af de hundrede mest værdifulde varemærker er Samsung Electronics rykket fra en femogtyvende plads til en enogtyvende plads. Samsung er nu nummer tre på det globale mobilmarked efter Nokia og Motorola.