Et jysk webbureau har noteret sig en kedelig tendens blandt køberne af systemer til styring af hjemmesider, også kaldet Content Management Systemer eller blot CMS. Salget af CMS systemer er vokset eksplosivt i takt med virksomhedernes indtog på nettet - men ofte benyttes systemerne slet ikke.
»Hvad nytter det, at der er investeret i et dyrt og omfattende CMS system til virksomhedens hjemmeside, hvis der stadig står "Sidst opdateret maj 2001" på forsiden?,« spørger Martin Bay Pedersen, direktør for webbureauet Netomia.
Netomia, som selv har udbudt CMS løsninger i mere end tre år, har, som modsvar til denne tendens, lanceret et specielt produkt "Websitter.dk", hvis koncept er nyt i Danmark. Ved ansættelsen af en Websitter får kunden automatisk opdateret og vedligeholdt sin hjemmeside. Vedligeholdelsen kan bl.a. bestå af opdatering af tekster, tilføjelse af produkter eller søgemaskineoptimering.
»Vi må se i øjnene, at rigtig mange virksomheder ofte er bedre tjent økonomisk med en Websitter frem for et CMS system. Dels kan en Websitter foretage opdateringer, som et CMS system ikke kan håndtere, dels bliver hjemmesiden rent faktisk opdateret til tiden,« siger Martin Bay Pedersen, direktør for Netomia.