Siden TracTrac blev startet som en dansk hobby-virksomhed for omkring otte år siden, er det gået slag i slag. Nu kan Berlingske Business fortælle, at selskabet har landet sin hidtil vildeste ordre: Danskerne skal levere tracking-information til det prestigefyldte Volvo Ocean Race - et dramatisk verdensomspændende sejlerrace, der ofte kaldes søsportens formel 1.
»To dage inden starten af Volvo Ocean Race for tre uger siden blev jeg kontaktet. Beskeden lød, at det store amerikanske firma, der ellers skulle have leveret data, var mislykkedes med deres system. Vi blev derfor spurgt, om vi var i stand til at levere et nyt system i løbet af bare 48 timer,« forklarer direktør Jakob Ødum overfor Business.
TracTrac leverer i forvejen live-tracking-data til flere globale idrætsbegivenheder over hele verden, blandt andet New York Marathon, der blev afviklet i går søndag. Her havde det danske firma sat tracking-udstyr på omkring 100 løbere, der sørgede for up-to-date-informationer om løbet på nettet.
»Det begyndte som en ren hobbyvirksomhed, men siden 2004 har vi kørt virksomheden på fuld tid. Vores force er en webformidling af tracking, der er meget pålidelig sammenlignet med vores konkurrenter,« siger direktøren til Berlingske Business.
TrackTrack skulle egentligt kun levere live tracking af den del af Volvo Ocean Race, der foregår i havnene. Men da Volvo Ocean Race mistede den leverandør, der var udset til at sørge for tracking-info på det åbne hav, trådte den danske firma i karakter med kort varsel - og fik i samme ombæring to millioner nye kunder.
Ifølge Berlingske Business har over to millioner mennesker verden over benyttet sig af TracTracs mulighed for at få op to date informationer om bådenes position, fart og kurs i Volvo Ocean Race.
»Det har givet en helt fantastisk synlighed. Vi får hver uge henvendelser fra nye potentielle kunder,« siger Jakob Ødum til avisen.