Ifølge det franske analysefirma Xiti har Mozilla-browseren Firefox nu rundet en markedsandel på 20 procent i mere end halvdelen af de europæiske lande.
I januar kunne ComON fortælle, at kun hver tiende dansker brugte Firefox. I dag er tallet oppe på 11,8 procent af de danske netbrugere.
Samme udvikling kan ses i lande som Holland og Ukraine, hvor antallet af Firefox-brugere er vokset fra henholdsvis 10,17 og 9,49 procent i januar til at være 11,4 procent i begge lande i dag.
De europæiske topscorere ligger stort set alle sammen i Østeuropa. I Slovenien bruger 35,8 Firefox, i Slovakiet er tallet 29,4 procent, i Tjekkiet er det 29,1 procent, i Ungarn er det 26,4 procent, i Polen er det 25,7 procent, i Estland er det 24 procent, i Rumænien er det 20,6 procent, og i Litauen er det 20 procent.
Til sammenligning ligger en meget stor del af de vesteuropæiske lande mellem 10 og 15 procent - kun Tyskland, Sverige og Finland ligger over 20 procent.