Kunder med et ip-telefoni-abonnement hos Onfone kan ikke længere tage deres ip-boks med ud af landet og bruge internettelefonen derfra. Selskabet har nemlig spærret for udenlandske ip-adresser, og dermed kan boksene kun bruges herhjemme.
Det bekræfter Onfone-direktør Morten Strunge over for ComON.
Onfones konkurrent, Redspot, har meddelt, at selskabet nu går målrettet efter Onfones kunder:
”Onfone og Unotel har for nylig spærret for brug af deres IP-telefoni fra udlandet og mange kunder står derfor uden telefon. Redspot har ikke disse begrænsninger og har flyttet de første strandede kunder,” hedder det i en erklæring på Redspots hjemmeside.
Det er dog kun 29 danske kunder hos Onfone, der er berørt af spærringen, siger Morten Strunge.
Baggrunden for sagen er en mistanke om svindel.
”Vi har oplevet et kroner-øre-forbrug, der ikke har været normalt, fra udenlandske ip-adresser. Der har vi valgt at sige, at de ikke skal have noget tab på det, og så lukker vi ned, så er vi er helt sikre på, at det ikke kan ske igen. Vi har selvfølgelig kontaktet kunderne. Men vi er nødt til at beskytte mod fraud,” siger han.
Det formodede misbrug er på flere tusinde kroner, men præcise beløb kan ikke oplyses.
Så de berørte kunderne får ikke en ekstraregning?
”Nej, det er lige præcist det, de ikke gør. Ellers kunne vi jo bare skrive ind i aftalerne, at det er deres eget ansvar, hvis de tager boksen med til udlandet, men det ville bare give nogle uheldige sager,” siger Onfone-direktøren.