Hvis medarbejderne i en virksomhed kan sige: "Chefen forstår mig", så er der rigtig gode chancer for, at det går virksomheden godt.
Lederens evner til at skabe resultater ved at engagere og motivere medarbejderne er blevet det afgørende konkurrenceparameter ifølge en rundspørge blandt en række ledere i Dansk Handel & Services medlemsvirksomheder.
Her peger 90 procent af lederne på, at menneskekundskab og indlevelsesevne bliver de vigtigste lederevner i fremtiden. Først nede på en tredieplads kommer økonomisk sans og helt på en sjetteplads placerer lederne vigtigheden af deres faglige, tekniske viden.
At chefen skal være empatisk, betyder også, at han ikke kan behandle alle sine medarbejdere nøjagtig ens. For at motivere dem lige godt alle sammen, skal han agere forskelligt ud fra hensyn til den enkelte.
- Det er det vi kalder én-til-én-ledelse, siger udviklingschef i Dansk Handel & Service Markus Bjørn Kraft.
- Man er som leder for det første nødt til at være til stede. Dernæst skal man være åben over for dialog med sine medarbejdere. Den stressede leder, som udsteder ordrer, får ikke det optimale ud af sine medarbejdere, mener Markus Bjørn Kraft.
Når chefen skal rekruttere medarbejdere, er det også de menneskelige egenskaber, der tæller højt i hans eller hendes vurdering af dem. Faglige kvalifikationer og erfaring ligger et stykke nede på listen.
Fremtidens vigtigste lederevner:
1. Menneskekundskab og indlevelsesevne 2. Markeds- og kundeorientering 3. Økonomisk sans 4. At kunne skabe selvbestemmelse og medejerskab 5. At kunne fungere i baggrunden 6. Faglig og teknisk specifik indsigt |
Fremtidens vigtigste medarbejderevner:
1. Personligt initiativ 2. Evnen til at samarbejde 3. Faglige kvalifikationer 4. Handlingsparathed 5. Kulturbærer i virksomheden 6. Evne til at skabe netværk 7. Socialt engagement 8. Erfaring |