Norske Opera Software, som står bag verdens tredjemest populære web-browser tredoblede i det forløbne kvartal sit underskud til 1,68 millioner norske kroner. Til gengæld steg salget i Oslo-virksomheden markant.
Sidste år var omsætningen i tredje kvartal på 18 millioner kroner - i år nåede Opera op på 24,6 millioner kroner.
Web-browseren er gratis for brugere, men Opera lever blandt andet af at sælge licenser på browserteknologien til leverandører af mobiltelefoner, og netop disse kunder var årsag til den stigende omsætning.
For at klare efterspørgselen har Opera måttet øge medarbejderstaben med næsten 45 procent til 182 mand, men også højere marketingudgifter og en stigning i øvrige omkostninger førte til et øget underskud trods den stigende omsætning.
I de første ni måneder har Opera dog har et nettooverskud på 60,6 millioner kroner, og virksomheden forventer, at omkostningsniveauet er faldende i sidste kvartal. Det vil dog ikke udelukke endnu et kvartalsunderskud, advarer Opera, som er noteret på Oslos børs.