De planlagte besparelser ved indførelsen af elektronisk fakturering i det offentlige lader vente på sig. Ifølge en ny undersøgelse fra Rigsrevisionen er de offentlige myndigheder nemlig slet ikke klar til at håndtere elektroniske regninger, og derfor udføres der manuelt dobbeltarbejde i stor stil. Det skriver Erhvervsbladet.
»Hovedparten af myndighederne udskrev de elektroniske fakturaer på papir, hvorefter de blev godkendt til og bogført manuelt i for eksempel Navision Stat,« skriver Rigsrevisionen i sin rapport.
Da staten 1. februar 2005 indførte faktura-tvang, var det meningen, at det nye system skulle lette de administrative byrder og reducere omkostningerne. Men sådan er det desværre langt fra gået, og det er under al kritik, mener Håndværksrådet.
»Det er ren molbo. Der er ingen fordel i, at man modtager regningerne elektronisk, printer dem ud og i øvrigt gør som man plejer. Det giver dobbeltarbejde til myndighederne. Det er oplagt, at man hurtigt ændrer i arbejdsgangene. Jeg havde forventet, at nogle af de små kommuner fortsat ville håndtere regningerne manuelt. Men det kommer bag på mig, at de statslige myndigheder benytter sig af denne praksis,« siger Jacob Brandt, der er økonom i Håndværksrådet.
Rigsrevisionen konkluderer i sin undersøgelse, at ministerierne generelt ikke har udnyttet mulighederne for at digitalisere indkøbsprocesserne, og man heller ikke har udnyttet mulighederne for at opnå besparelser ved elektronisk fakturering. Kun én ud af 12 undersøgte statslige myndigheder havde digitaliseret hele indkøbsprocessen.